Meditatie “jouw” tijd

Mediatie is een ‘zijn toestand’ voorbij het denken, puur bewust zijn.

In de stilte komen, de leegte voorbij.

 

In onze dagelijkse bezigheden worden we veel geconfronteerd met dingen die buiten ons om gebeuren en die veel energie kosten.

Elke dag zijn er wel tal momenten dat je even uit je doen bent. Door echt van alles! Maar door “jouw” tijd te nemen leer je dit waar te nemen. En door dit waar te nemen, zal je reactie op de situatie anders zijn. Je ziet, voelt en ervaart het en dan laat je het weer los.

Je kunt een meditatie afspelen of gratis downloaden voor persoonlijk gebruik.

Je lichaam en je adem zijn altijd in het nu. Alleen je geest kan nog overal tegelijk zijn. Dat creëert chaos en onrust.

Niet gewaar zijn maakt dat je niet bewust bent van wat er gebeurt, dan heb je echt het idee dat het je allemaal overkomt.  Je ademt diep en rustig door, volg je ademstroom en als er gedachten omhoog komen ga er niet in mee. Mediteren leert je hier naar te kijken, voelen en te ervaren en het ook weer los te laten.

Daarom, neem dagelijks ruimte om je even terug te trekken op jezelf, je even af te sluiten van alles om je heen. Dan ervaar je weer rust en kom je thuis bij je zelf

Het heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid, het verlaagt je bloeddruk, stress neemt af, gaat fijner slapen, je kunt beter met jezelf en situaties omgaan. Je leert namelijk je gedachten en gevoelens te bekijken.

Stel jezelf voor als een een strak blauw hemel, de gedachten zijn de wolken. Wolken drijven voorbij, de strak blauwe hemel blijft

Wanneer je mediteert kom je op de eerste plaats tot rust. Je laat stress los en krijgt overzicht in je leven. Het helpt je te ontspannen en je leert jezelf beter kennen. Je komt als het ware dichter bij je diepste bron van zijn.

Tijdens het mediteren kun je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt.

Heel belangrijk dat er geen stoorzenders zijn, dus ga lekker zitten of liggen in een rustige ruimte, geen mobiel, computer enz. Zorg ook dat je niet gestoord kan worden, je neemt echt even Jouw tijd!

Maak met jezelf ook echt een duidelijke afspraak, weet waarom je gaat mediteren en wat je wil. Doe dit zoveel mogelijk dagelijks op hetzelfde tijdstip.

Je zult merken dat als je dat niet doet er altijd iets is wat jou er van weerhoudt om “Jouw” tijd te nemen.

Wees lief en zacht voor jezelf, gedachten komen en gaan. Soms is het chaos en ben je tijdens de mediatie al je e-mail aan het beantwoorden, boodschappen lijsten maken enz. Heb even geen kritiek op jezelf maar haal je gedachten weer terug naar dit moment. Steeds en steeds weer!

Mediteren is zijn in het moment, gewaar zijn, jezelf leren kennen ook de mindere kantenvan jezelf. Juist daarvan bewust worden, zodat we er niet in mee hoeven te gaan.
Probeer daarom dagelijks tijd te nemen voor jezelf. Jouw tijd!
Het is goed voor je gezondheid het is fijn als je je lekker in je lijf voelt

Je zult merken dat klachten zullen af nemen, je rustiger wordt, gezonder en levendiger. Gewoon een blij mens!

Meditatie – wanneer

Je kunt de dag ermee beginnen en de dag eindigen.

Zelf doe ik eerst mijn yoga oefening en daarna ga ik stilzitten. Gewoon zijn.
Dan voel ik dat er rust komt. Lijkt net of de chaos oplost en er ontstaat een helderheid wat mij structuur geeft.
Ik heb allemaal meditaties, visualisaties gemaakt.
Ook actieve meditaties omdat ik dat zelf erg fijn vind.
Voordat je gaat mediteren kun je ook eerst een lekker muziekje opzetten en even helemaal uit je hoofd gaan in je lijf.
Je schudt en danst zo de dag van je af.

En daarna … mediteren.

“Je buik het centrum van vertrouwen”

 “Rust vanuit je hart”

Er is een verband tussen het ritme van je hart, je gedachte…

Download deze meditatie gratis (mp3).