Les 1: Ben ik wel of niet in de overgang?

Lieve jij…

Je bent zo
Mooi
Anders
Dan ik
Natuurlijk
Niet meer of
Minder
Maar
Zo mooi
Anders
Ik zou je
Nooit
Anders dan
Anders willen

Hans Andreus

Zit ik nou wel of niet in de overgang?

Volgens mij als je jezelf deze vraag stelt zit je erin of een knipoog verwijdert het kondigt zich aan.

Er zijn zoveel verschillende aanwijzingen dat het zich aandient.

  • Nachtelijk zweten
  • Onregelmatige menstruaties
  • Uitblijven van menstruaties
  • Stemmingswisselingen
  • In niemandsland zijn
  • Dikker worden
  • Opvliegers
  • Slecht slapen
  • Vrijen geen zin, wel zin, pijn bij vrijen, schimmelinfecties
  • Oververmoeid zijn
  • Onzekerheid, het lijkt wel of bepaalde patronen terugkomen
  • Geen zin meer om te zorgen
  • “Ik doe het allemaal niet meer”
  • En natuurlijk dat wat jij ervaart, want iedereen is zo mooi anders

Opvliegers

Leef je vuur. Ze zeggen wel eens als een vrouw veel opvliegers heeft, dat je je vuur niet leeft. Daar bedoelen ze mee, dat je het diepste van je verlangens niet durft te leven. En het mooiste van de overgang is, dat je niet meer om jezelf heen kan.

Je gaat door rauw verdriet heen, laat los waar je niets meer mee kan. Aardig gevonden worden hoeft niet meer. Voluit leven en bruisen!

Ga er doorheen door alle lagen en je wordt herboren!

Als je er weer uit bent dan zie je dat vrouwen weer stralen en nieuwe wegen hebben gevonden. Zoek dat waar je vertrouwend mee bent

Neem jezelf vooral echt serieus, het is een tijd dat je echt jezelf mag koesteren. Realiseer je echt: het is geen ondergang maar een doorgang naar een nieuwe geboorte. Je bent zwanger van jezelf.

Overgangsbuien

Ik doe het niet meer het niet meer. Ik ben klaar met zorgen voor de hele wereld en het gevoel hebben dat ik alsmaar niet aan mezelf toe kom.

Daar mag je ook langzaamaan opnieuw grenzen in aan geven, wel met liefde, want ook je omgeving heeft tijd nodig.

Er gebeurt iets met vrouwen in hun hersenen, alle hormonen vliegen op hol en ze zijn gewend om signalen af te vuren. En om eitjes te laten rijpen, maar er zijn geen eitjes meer…

Blijf expressie geven aan dat wat jij voelt door te praten, te schrijven, te luisteren naar mooie meditaties en verhalen, dansen, zingen, wandelen, muziek maken. En geef vooral je wijsheid door.

Er zijn veel vrouwenkringen. De meeste vrouwen vinden dat fijn.

Om even samen met vrouwen te zijn, maancirkels, de rode tent. Google het maar eens.

En zoek vrouwen op, je hebt bijvoorbeeld de rode tent.

Zelfzorg is heel belangrijk!

Denk aan:

  • Massage
  • Goede kapper
  • Fijne schoonheidsspecialiste
  • Zorg dat je er echt fijn en verzorgt uit ziet.
  • Yoga Nidra
  • Meditatie
  • Rustmomenten dagelijks inplannen
  • Gezond eten
  • Lekker slapen

Luister naar je lichaam. Waarschijnlijk zullen de symptomen de eerste tijd, wanneer de hormoonniveaus nog sterk op en neer gaan, nogal verwarrend zijn.

Luister goed wat je emoties jou willen vertellen.

Er zit veel wijsheid achter de emotie

Pas je aan aan de veranderende behoefte van je lichaam

Maak je minder druk en doe het kalmer aan, neem wat meer rust als je daar behoefte aan hebt. Laat de boel de boel, komt het vandaag niet dan gewoon morgen!

  • Luister mooie muziek
  • Maak het gezellig voor jezelf.
  • Yoga, zoek een mooie vorm die past bij jou.
  • Wandelen het Pieterpad, Santiago of de 4-daagse. Doe het gewoon!
  • Maak nieuwe vrienden.
  • Ga dansen, lekker zwieren en zwaaien. Laat het meisje, de vrouw en de wijze oudere vrouw samensmelten!
  • Koop die hippe broek waarvan je denkt: kan dat nog?
  • Zet zelf een vrouwencirkel op!

Laat je nooit in hokjes stoppen. En al die grappen over de geraniums? Koop er één en geef het water. Flirt met het leven!

Spiegel

Kijk goed in de spiegel en zie hoe mooi je bent. Zie je wijsheid en je groei.

ZELFBEELD

  • Vanaf nu geef ik mezelf weer waarde.
  • Ik ben het waard om gelukkig te zijn.
  • Ik mag er helemaal zijn,
  • Ik ben een mens om van te houden.
  • En vanaf nu durf ik ook “nee” te zeggen als er iets van mij wordt verlangd wat ik echt niet wil.
  • Vanaf nu ben ik krachtig en sterk: en mijn gedachten zijn: positief!
  • Vanaf nu weet ik dat ik een liefdevolle, krachtige persoonlijkheid ben, Waardevol en mooi!

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een vorm van meditatie die gericht is op een diepe ontspanning van lichaam en geest. Het wordt ook wel korte yogaslaap genoemd. Er wordt zelfs gezegd dat 30 minuten Yoga Nidra gelijk staat aan 3 uur slaap.

Yoga Nidra is een ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Hierdoor ontspannen we niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel. Je komt in balans waarbij de 2 hersenhelften in harmonie worden gebracht.

Ontspannen gevoel

Het effect van Yoga Nidra merk je vaak al direct. Een ontspannen gevoel, meer energie, betere concentratie en beter slapen.

De voordelen van Yoga Nidra beoefenen:

    • Je knapt er fysiek en mentaal van op
    • Het verbetert je slaap en je concentratie
    • Het helpt je intuïtie ontwikkelen
    • Het geeft rust, ontspanning, inzicht en bewustwording tijdens het herstellen van een depressie, een burn-out, slaapproblemen, angst en onrust enz.
    • Het brengt rust en balans, alertheid en vitaliteit zodat energie weer vrij kan stromen.

Video: bekkenbodemdraai

Hoofd, hart en buik met elkaar verbinden. Fijne oefenreeks om energie te laten stromen. Zowel voor de ochtend als de avond.

Dagboek

Houd dagelijks een dagboek bij tijdens deze periode en bespreek daarin de volgende punten:

Datum:
Dag van de cyclus:
Maanstand:
Stemming:
Signalen:
Verloop van de dag:
Slaap:
Dromen:
Eten:
Sankalpa:
Oefeningen:
Yoga Nidra:
Meditaties:

Geleide meditatie: emoties in
balans

Voel je je soms geleid door jouw emoties? Of ze nu vrolijk, verdrietig of enthousiast zijn. Je voelt je beter en meer geaard wanneer jouw emoties in balans zijn. Deze geleide meditatie helpt je hierbij. Je hoeft slechts alleen mijn stem te volgen!

Mijn gebed

Probeer dit gebed dagelijks in te vullen.
Bijvoorbeeld in je nieuwe notitieboek. Door dagelijks stil te staan bij wat je kiest, vergeeft en bent, kom je in het hier in nu.

En word je bewust van al het moois om je heen.

TED-talk: rust en balans

In deze video vertel ik je meer over het meditatie en het vinden van rust en balans in het dagelijkse leven.

Mijn muzieklijst

Op Youtube deel ik mijn lijst. Een lijst vol met mooie muziek. Zie het als inspiratie tijdens deze reis naar binnen en vul het eventueel voor jezelf natuurlijk aan.

Onrust

Dit geeft zoveel prikkels voor de meeste mensen. En dat openbaart zich als een aanhoudende stress in het lichaam en/of geest. Je voelt je onrustig en niet lekker in je vel.

Rust en ontspanning

Je even terugtrekken van alle prikkels om je heen is zo belangrijk, omdat je door rust weer in verbinding komt met je verlangens. En met de bron van jouw pure zijn, jouw essentie.