Les 5: Rust en ontspanning

Onrust

Dit geeft zoveel prikkels voor de meeste mensen. En dat openbaart zich als een aanhoudende stress in het lichaam en/of geest. Je voelt je onrustig en niet lekker in je vel.

Rust en ontspanning

Je even terugtrekken van alle prikkels om je heen is zo belangrijk, omdat je door rust weer in verbinding komt met je verlangens. En met de bron van jouw pure zijn, jouw essentie.

Leefstijl

Moet je dan elke dag Yoga Nidra doen? Het zou fantastisch zijn als je het weet in te passen in je huidige leefstijl. Met 20 /25 minuten kan je al Yoga Nidra ervaren.

Probeer tijd te nemen voor jezelf en stil te zijn. Hierdoor kun je loskomen van alle prikkels om je heen. Want vanuit hier ervaar je ontspanning en stilte. En vanuit ontspanning en stilte, komt zijn.

Eerder heb ik je al wat vertelt over jouw wens of intentie tijdens de Yoga Nidra. Dit noemen we de sankalpa. Tijdens de Yoga Nidra zal je worden gevraagd een sankalpa te kiezen. Jouw intentie, een wens of verlangen. Ik vertel je er nu wat meer over.

Video: flexibiliteit en overgave

In deze video leer ik je de Cobra, de Hond en een stukje Yoga Mudra.

Video: meditatie

Pak deze meditatie er deze week regelmatig bij voor meer rust en balans.

Zo voer je de polarisatieserie uit:

1. Leg je linkerhand op de rechterschouder en je rechterhand op je linkerheup maal en wissel. Rechterhand op de linkerschouder en je linkerhand op je rechterheup

2. Leg je linkerhand op je rechterschouder en je rechterhand op je milt (ongeveer 15 centimeter onder je linker oksel).

3. Leg je rechterhand op je linkerschouder en je linkerhand op je lever (15 centimeter onder je rechteroksel).

4. Leg je linkerhand op je rechterschouderblad en je rechterhand op je binnenkant van je linkerbovenbeen.

5. Leg je rechterhand op je linkerschouderblad en je linkerhand op je binnenkant van je rechterbovenbeen.

6. Leg je linkerhand in je nek, rechterhand op je buik.

7. Leg je rechterhand in je nek en je linkerhand op je buik.

8. Leg de handen gekruist op de heupen.

9. Leg je handen gekruist op de knieën.

10. Leg de handen gekruist op de voeten.

11. Druk met je linker middelvinger in je keelkuiltje en leg je rechterhand op je onderbuik ter hoogte van je schaambeen.

12. Leg je rechterhand op je hart en linker op je kruin.

13. Laat je rechterhand liggen op je hart en verplaats je linkerhand op je buik. Ontspan dan beide handen.

Dit is een geleide polarisatie opdracht

TED-talk: uitgeput

In deze video vertel ik je meer over uitgeput zijn en hoe je jezelf weer kunt opladen.